Designsprint Edsleskog gamla kyrka

Först ut av de tre designsprintarna vi ska genomföra inom projektet var Edsleskog. Såhär såg det ut när vi träffades i Åmål vid två tillfällen i februari och mars och tillsammans arbetade fram idéer, prioriterade och valde vad vi skulle arbeta vidare med. Mellan de två träffarna byggde vårt RISE-team en prototyp på lösningen, som testades av designsprintgruppen det andra tillfället vi sågs.

Åter i Göteborg och verkstan på RISE kontor Neospace på Lindholmen började prototypandet. Det som skulle tas fram var dels en fysisk, dels en digital prototyp.
Gruppen hade ringat in att den fysiska prototypen:
– skulle bestå av plexi- eller glasskiva med bild/linjer eller liknande,
– att genom att titta genom skivan, med rätt perspektiv, kan kyrkans storlek upplevas,
– och att QR-koder skulle leda till mer info, berättelse mm

Den digitala prototypen skulle bestå av en digital projektion med AR(/VR) för att besökare skulle kunna uppleva en mer högupplöst upplevelse av kyrkan.

Här testar deltagarna den digitala prototypen efter att ha scannat QR-koden.

Mer om återkopplingen från testrundorna i den andra designspringtsdagen kommer i ett senare inlägg tillsammans med resultaten från designsprint för Östfoldmuseerna i Halden och Vitlycke museum i Tanum.